Monday, July 20, 2009

Saintis

sedang aku duduk mengemas meja sambil2 memikirkan ape nak buat lepas nih...tiba2 telefon di meja ku berdering kuat...sape plak yang kal call pagi2 nih...

" Tuan...ade urgent meeting sekejap lagi...tuan kene datang..." kata suara itu...

"baiklah..saya datang nanti..." kata aku lemah sambil memandang ke luar tingkap dr atas bgnn KLCC...xde ape yang dapat dilihat dgn jelas...sume nyer kabur...seperti ade asap yg menutup seluruh bandaraya Kuala Lumpur...seperti fikiran aku jugak...penuh dgn asap rokok..cilakak...

aku pun bersiap2 untuk ke meeting...aku da tau ape agenda dalam meeting tu...da pasti kuih karipap dan teh o panas...eh...itu menu...ya...itu la menu yg selalu x penah miss kalo meeting...tanye kawan2 aku yg keje tempat lain pun...jawapan same...karipap dan teh o...mmg wajib ade dalam meeting...

tapi untuk kali ni...sangkaan aku kurang tepat...karipap tidak ade lagi...aku seperti rase nak marah..kenape x order karipap...kenape ade kuih lapis dgn bihun goreng jer..tp xpe lah...rezki jgn di tolak..makanan tu dibiarkan kat tepi dulu...yg penting setel meeting leh ngap...

aku tgk rakan2 saintis aku sume da standby...tgh tunggu bos dtg...bese la..bos mesti msuk lambat sikit...baru saspen skit cter nih..eh...sesambil tu aku borak2 ngan yg lain..try tanye kot2 dieorg tau nape tbe2 wat meeting...tp sume angguk2 geleng2...rase nak lempang jer....x lame pas2 bos aku pun masuk...kali ni x berseorangan...tapi dgn 2 org besar kerajaan...menteri alam sekitar & menteri kesihatan...

apekejadah nyer sume ini...cis...kata aku dalam hati...dr riak wajah mereka...aku da tau...ari ni mesti ade perkara besar yg akan berlaku...xpun ade yg nak kene pecat nih...tibe2 bos aku kate..

"kite kene setelkan ari ni jugak..ramai rakyat mesia yg kesihatan mereka terjejas disebabkan cuaca sekarang..kamu sume kene lakukan sesuatu..." penuh serius tol mamat nih...

dalam pale otak aku xde len da....g naik tingkat atas KLCC atau mane2 bgnn tinggi...bawak hos bomba...siram air dr atas...mcm siram bunga...xpun pinjam pesawat MIG..jatuhkan air dr langit...isk2....tembak awan la senang..wat hujan buatan...xbleh2...lawan kuasa tuhan...

tapi tahap jerebu kat KL makin teruk...da dekat 2 minggu nih...aku nak g keje pon malas...sakit tekak jer...pagi2 bukak pintu umah...aku pun konpius...jerebu ke embun...xkan embun kol 10 pagi....harap2 hari esok ujan...kurang skit jerebu nih....


No comments: