Saturday, August 06, 2011

Malam Lailatul Qadar

'Lailatul Qadar (لیلة القدر‎) adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadhan. Ayat Al-Quran yang pertama dipercayai diturunkan pada malam ini. Malam ini disebut di dalam Al-Quran dalam Surah Al-Qadr, dan diceritakan tentang malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Maksudnya jika beramal malam itu, seolah beramal untuk seribu bulan. Wow.
Mari kita buat sedikit kira-kira. 1000/12 = 83.33333 ataupun 83 tahun 4 bulan. Umur kita pun kita tak tahu boleh cecah ke angka tersebut. Tapi InsyAllah berdoalah dipanjangkan umur supaya dapat membuat amal ibadat sepanjang hidup kita di muka bumi ini.
Macam masih terlalu awal untuk bercerita pasal malam ini tapi apa salahnya berkongsi sedikit ilmu.Bila berlakunya malam ini siapa pun tidak tahu, tapi menurut beberapa hadis, malam yang mulia ini jatuh pada 10 malam terakhir pada bulan Ramadan, tepatnya pada salah satu malam ganjil yakni malam ke-21, 23, 25, 27 atau ke-29. Malah ada sebahagian ulama yang menganggap ia berlaku pada malam genap seperti malam 24 Ramadan.
Walau bagaimanapun, antara hikmah malam ini dirahsiakan supaya umat Islam rajin beribadat setiap malam khususnya di 10 malam yang terakhir. Sebahagian Muslim biasanya berusaha tidak melewatkan malam ini dengan menjaga diri agar berjaga pada malam-malam terakhir Ramadhan sambil beribadah sepanjang malam.
Kelebihan solat Terawih malam ini (malam yang ketujuh) ;Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

note : Selamat Berbuka.

No comments: