Sunday, January 27, 2013

Menyambut Kelahiran Bayi Mengikut Islam


عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو أَنَّ النَّبِىَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ « بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً ، وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِى إِسْرَائِيلَ وَلاَ حَرَجَ ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَىَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّار »

Terjemahan: Daripada ‘Abd Allah bin ‘Amr, sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda: “Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat, dan tidak mengapa mengambil (sesuatu) daripada Bani Israel, (akan tetapi) sesiapa yang berdusta di atas nama ku secara sengaja, maka tersedialah tempat duduknya daripada neraka.” (Riwayat al-Bukhari, Tirmidhi, Ahmad dan Ibn Hibban)

Dari Hadis diatas, bolehlah di huraikan secara ringkas, jika ada ilmu share lah dengan orang lain. Orang putih kata sharing is caring. Jadi kebetulan tak lama lagi aku dan isteri akan menyambut kelahiran bayi kami yang pertama. Jadi beberapa persiapan telah dan sedang dibuat. Sebab first time nak jadi papa & mami, so banyak benda kena belajar.

Kebetulan abah dan mama datang dari kampung petang semalam, Abah telah berikan beberapa helaian kertas untuk dijadikan rujukan. Jadi aku nak share ilmu ini walaupun mungkin ada yang telah tahu atau buat-buat tahu..hehe.. :) sebab sebelum ni aku pun macam korang..rasa macam tahu tapi rupa-rupanya kurang tahu...

 Pelaksanaan menyambut kelahiran bayi
 
 Doa ketika memberi nama anak

 Amalan ketika sedang hamil
Doa ketika mengandung

note : tidak kisah jika ingin kongsikan post ini atau copy gambar, sila kongsikan bersama rakan-rakan yang lain :)

No comments: