Saturday, February 14, 2009

Sejarah Hari Kekasih aka Valentine Day

Cerita 1

Mengikut sejarah, sambutan Hari Kekasih diadakan sempena memperingati paderi Kristian bernama Pedro St. Valentino ketika zaman pemerintahan Raja Claudius II. Oleh kerana Valentino salah seorang penyebar agama Kristian, dia ditangkap dan diseksa di dalam penjara. 268 -270

Namun sepanjang di dalam penjara, Valentino tetap sebarkan agama Kristian kepada banduan-banduan. Raja Rom mengetahui kegiatan Valentine dan memerintah Valentino dihukum bunuh pada 14 Februari.


Lantaran itu, orang Kristian memandang mulia kepada Valentino kerana kesanggupan mengorbankan nyawa kerana kepercayaan, kecintaannya terhadap syiar agama Nasrani iaitu agama Kristian. Malah sehingga mereka menyamakan Valentino seperti Nabi Isa.


Sumber lain menyebut, ketika St. Valentine di dalam penjara, beliau jatuh cinta pada anak seorang pegawai penjara dan sebelum dibunuh, beliau sempat menulis surat cinta kepada gadis tersebut dengan menurunkan tanda tangan From your valentine (Daripada Valentinemu).


Sejak peristiwa itu, orang Kristian mengambil sempena 14 Februari pada setiap tahun untuk merayakan hari kasih sayang bagi memperingati hari kematian St. Valentine, paderi kesayangan mereka.


Cerita 2


DISEBABKAN niatnya mengahwinkan ramai pemuda secara rahsia, St. Valentine dibunuh kerana menghalang pemuda untuk dikerah menjadi tentera. Perbuatan ini mendatangkan kemarahan Raja Rom dan ditangkap dan dijatuhkan hukuman gantung pada 14 Februari 269 Masihi.

Cerita 3


TANGGAL 14 Februari dirayakan sempena kejatuhan Islam di Cordova, Sepanyol. St. Valentine adalah orang yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. Dengan jasanya itu, Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. 14 Februari 1492 adalah tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.

No comments: